STOWARZYSZENIE „AMALA” na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
943671463

Statut

STATUT
STOWARZYSZENIA NA RZECZ DZIECI I MŁODZIEŻY
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
” AMALA „

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1

  1. Stowarzyszenie „AMALA”
    STOWARZYSZENIE NA RZECZ DZIECI I MŁODZIEŻY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ w dalszych postanowieniach Statutu zwane „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem, stworzonym dla realizacji celów, określonych w niniejszym Statucie.
  2. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności.
  3. Dla realizacji swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, zgodnie z art. 6-10 i nast. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U.2003 Nr 96, poz. 873 z późń. zm.)
  4. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), niniejszego Statutu oraz na podstawie innych obowiązujących norm prawnych.
  5. Siedzibą Stowarzyszenia jest Bobrowo.
  6. Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  7. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
  8. Stowarzyszenie używa pieczęci z napisem: „AMALA” STOWARZYSZENIE NA RZECZ DZIECI I MŁODZIEŻY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ, a także zgodnie z odpowiednimi przepisami może korzystać z innych wyróżniających ją wzorów i symboli graficznych.
  9. Stowarzyszenie opiera się przede wszystkim na pracy społecznej swoich członków, ale do realizacji swoich celów może zatrudniać też pracowników.

CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA STOWARZYSZENIA
§2

  1. Celem Stowarzyszenia jest działalność na rzecz propagowania zasady równości szans, niezależności i wzajemnego szacunku wśród społeczności lokalnej gminy oraz na rzecz jej zrównoważonego rozwoju , w szczególności:
    a) Działalność na rzecz integracji i aktywizacji społeczności lokalnej.
    b) Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, w szczególności integracja osób
    z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym.
    c) Działalności edukacyjna, kulturalna i oświatowa.
    d) Działalność na rzecz turystyki i krajoznawstwa oraz organizacja rehabilitacji i wypoczynku dla członków i beneficjentów Stowarzyszenia.
    e) Promowanie zdrowego stylu życia i form aktywnego wypoczynku.
    f) Promocja i organizacja wolontariatu.
    g) Wszelkie inne działania na rzecz społeczności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
    h) Popularyzowanie zagadnień dotyczących możliwości zarobkowania i ogólnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie.
    i) Zapobieganie izolacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną
  2. Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
    a) organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych i sportowych, takich jak: konkursy, wystawy, spektakle, warsztaty twórcze, pokazy i inne formy działalności edukacyjno-artystycznej, turnieje,
    b) poradnictwo, doradztwo, organizowanie szkoleń, konferencji, pokazów, działania informacyjno – edukacyjne i szkoleniowo – promocyjne,
    c) realizowanie środowiskowych programów przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu, wyrównujących szanse edukacyjne, zawodowe, zapobiegających patologiom i przemocy,
    d) organizowanie różnych form wypoczynku i terapii osób upośledzonych,
    e) prowadzenie różnych form edukacji, rehabilitacji, opieki i pracy osób upośledzonych umysłowo,
    f) świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej
    i organizacyjnej na rzecz beneficjentów Stowarzyszenia
    g) rozbudowę, przebudowę i wyposażanie bazy lokalowej Stowarzyszenia dla jego potrzeb oraz dla potrzeb beneficjentów,
    h) pozyskiwanie funduszy na cele statutowe,
    i) współpracę z innymi organizacjami, instytucjami samorządowymi i rządowymi, przedsiębiorcami w kraju i za granicą,
    j) wspieranie i promowanie nowatorskich form i metod pracy dydaktyczno wychowawczej z osobami upośledzonymi umysłowo,
    k) zorganizowanie banku danych na temat upośledzenia umysłowego, form, a także metod wprowadzania do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osób nim dotkniętych w kraju oraz w państwach Unii Europejskiej,
    l) rozwijanie bazy lokalowej i zasobów materialnych Zespołu Placówek Edukacyjno- Terapeutycznych w Bobrowie,
    m) współpracę z władzami, instytucjami, zakładami pracy, organizacjami pozarządowymi, środkami masowego przekazu oraz instytucjami naukowymi
    i ośrodkami terapeutycznymi.

CZŁONKOSTWO – PRAWA I OBOWIĄZKI
§3

  1. Stowarzyszenie posiada członków:
    a) zwyczajnych
    b) wspierających
    c) honorowych
  2. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która:
    a) ukończyła 18 rok życia, o pełnej zdolności do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, zarówno obywatel Polski, jak też cudzoziemiec, bez względu na to, czy posiada miejsce zamieszkania w Polsce, czy poza jej terytorium
    b) członkiem zwyczajnym może także zostać osoba w wieku od 16 do 18 lat, posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych
    c) małoletni poniżej 16 roku życia może zostać członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia po uzyskaniu zgody jego przedstawicieli ustawowych.
  3. Aby zostać członkiem zwyczajnym, kandydat musi złożyć pisemną deklarację z wnioskiem o przyjęcie do Stowarzyszenia, a deklaracja ta musi zostać przyjęta przez Zarząd.
  4. Członkiem wspierającym Stowarzyszenie mogą zostać osoby fizyczne i prawne, które:
    a) deklarują pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia
    b) złożą pisemną deklarację członkowską, która zostanie przyjęta przez Zarząd.
  5. Nabycie członkostwa zwyczajnego i wspierającego w Stowarzyszeniu następuje na mocy uchwały Zarządu.
  6. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która wniosła szczególne zasługi w realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
  7. Członkowie honorowi są przyjmowani uchwałą Walnego Zebrania Członków, podjętą bezwzględną większością głosów, na wniosek Zarządu lub 1/3 członków Stowarzyszenia.

§4

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
    a) uczestniczenia w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków i prawa głosu odnośnie wszelkich podejmowanych na nim uchwał, pod warunkiem iż ukończyli 16 rok życia
    b) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia, pod warunkiem iż ukończyli 16 rok życia
    c) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
    d) zgłaszania Zarządowi wszelkich wniosków, związanych z działalnością Stowarzyszenia.
  2. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
    a) aktywnego uczestnictwa w pracach i działalności Stowarzyszenia
    b) troszczenia się o dobre imię Stowarzyszenia
    c) przestrzegania Statutu, uchwał władz Stowarzyszenia oraz innych aktów wewnętrznych
    d) regularnego opłacania składek członkowskich.
  3. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w Walnym Zebraniu Członków, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
  4. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń.
  5. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

§5

  1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
    a) dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia poprzez złożenie pisemnego oświadczenia Zarządowi
    b) uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków, w związku z niespełnianiem kryteriów członkostwa lub niewypełnianiem postanowień statutu Stowarzyszenia, w tym w szczególności wskutek niepłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy
    c) śmierci członka, będącego osoba fizyczną lub likwidacji członka, będącego osobą prawną.
  2. O zamiarze skreślenia z listy członków oraz jej przyczynach Zarząd poinformuje danego członka Stowarzyszenia na piśmie, co najmniej na cztery tygodnie przed planowanym podjęciem uchwały, dając mu możliwość pisemnego lub ustnego odniesienia się do sprawy.
  3. Członek Stowarzyszenia skreślony z listy członków ma prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Członków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały o skreśleniu z listy członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

WŁADZE STOWARZYSZENIA
§6

  1. Władzami (organami) Stowarzyszenia są:
    a) Walne Zebranie Członków
    b) Zarząd
    c) Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.

§7

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Walne Zebranie Członków stanowią:
    a) członkowie zwyczajni
    b) członkowie wspierający i honorowi .
  2. Głos stanowiący na Walnym Zebraniu Członków mają członkowie zwyczajni, z zastrzeżeniem §4 ust.1 a, b niniejszego Statutu, członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście mają głos doradczy.
  3. Walne Zebranie Członków może być zwołane jako zwyczajne i nadzwyczajne.
  4. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest raz w roku, w terminie do końca września, przez Zarząd.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek 1/3 członków Stowarzyszenia w terminie do 21 dni od dnia otrzymania wniosku. Może zostać zwołane także przez Komisję Rewizyjną.
  6. Wszyscy członkowie Stowarzyszenia muszą zostać powiadomieni co najmniej na 10 dni przed odbyciem się Walnego Zebrania, mailem, na adres podany wcześniej Zarządowi. Zarząd prowadzi listę adresów korespondencyjnych i mailowych członków Stowarzyszenia, a każdy członek jest zobowiązany do jej aktualizowania. W wypadku braku dokonania przez członka aktualizacji adresu mailowego, jeżeli informacja zostanie przesłana na adres znajdujący się na liście prowadzonej przez Zarząd, członka uznaje się za powiadomionego o Walnym Zebraniu. Ponadto ogłoszenie o terminie Walnego Zebrania musi zostać wywieszone w siedzibie Stowarzyszenia.
  7. Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
    a) uchwalanie zmian w Statucie
    b) wybór i odwołanie Członków Zarządu
    c) udzielanie absolutorium Członkom Zarządu
    d) wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej
    e) udzielanie absolutorium członkom Komisji Rewizyjnej
    f) uchwalanie zasad działalności programowej i finansowej Stowarzyszenia
    g) zatwierdzanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia
    h) zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia
    i) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia
    j) podejmowanie uchwały o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego Stowarzyszenia.
  8. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że Statut zastrzega w konkretnych kwestiach inaczej. Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym,
    z wyłączeniem uchwał dotyczących wszelkich kwestii osobowych, które zapadają
    w głosowaniu tajnym.
  9. Zmiana Statutu oraz odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu, uprawnionych do głosowania, przy obecności co najmniej połowy członków Walnego Zgromadzenia uprawnionych do głosowania.

§8

  1. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się z 3 członków, w tym Prezesa, Sekretarza i Skarbnika, powołanych uchwałą Walnego Zebrania Członków, Prezesem zostaje osoba, która otrzymała najwyższą ilość głosów, Sekretarza i Skarbnika Zarząd wybiera sam ze swego grona.
  3. Członkowie Zarządu nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, informując o nich wszystkich członków. Wniosek o zwołanie posiedzenia może złożyć także Komisja Rewizyjna oraz 1/3 Członków Stowarzyszenia. Prezes Zarządu ma wówczas obowiązek zwołania posiedzenia.
  5. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy liczby członków, chyba że Statut zastrzega w określonych kwestiach inaczej.
  6. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia w tym w sprawach najistotniejszych uprawnionych jest dwoje członków Zarządu działających łącznie.
  7. Członkowie Zarządu zrzekają się prawa do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w tym organie.
  8. Do kompetencji Zarządu należą:
    a) realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
    b) kierowanie bieżącymi pracami Stowarzyszenia,
    c) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
    d) opracowanie bilansu finansowego i budżetu,
    e) uchwalanie corocznych planów działalności Stowarzyszenia,
    f) tworzenie corocznych sprawozdań z działalności Stowarzyszenia i przedkładania ich Walnemu Zebraniu Członków do akceptacji,
    g) zatrudnianie pracowników,
    h) przyjmowanie członków, ich wykluczanie, jak też udzielanie im upomnienia,
    i) ustalanie wysokości składek członkowskich.
  9. Mandat Członków Zarządu wygasa:
    a) po upływie kadencji, na którą byli powołani
    b) w wypadku ustania członkostwa w Stowarzyszeniu
    c) w przypadku rezygnacji, złożonej na piśmie Komisji Rewizyjnej
    d) w wypadku odwołania uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków.

§9

  1. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego, którym zostaje osoba, która otrzymała najwyższą liczbę głosów.
  3. Komisja Rewizyjna jest organem niezależnym od innych organów i nie podlega
    w zakresie kontroli wewnętrznej i nadzoru żadnemu innemu organowi Stowarzyszenia.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia:
    a) nie mogą być równocześnie członkami zarządu, ani pozostawać z członkami tego organu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane
    z oskarżenia publicznego lub przestępstwo służbowe,
    c) członkowie Komisji Rewizyjnej zrzekają się prawa do otrzymywania wynagrodzenia
    z tytułu pełnienia funkcji w tym organie.
  5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, informując o nich wszystkich jej członków. Wniosek o zwołanie posiedzenia może złożyć także na piśmie Zarząd oraz 1/3 Członków Stowarzyszenia, Przewodniczący ma wówczas obowiązek zwołania takiego posiedzenia.
  6. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    a) przeprowadzanie 2 razy w roku kontroli merytorycznej i finansowej działalności Zarządu, badanie zgodności tej działalności z zasadami programowymi i planami działalności Stowarzyszenia
    b) przedkładanie protokołów kontroli Walnemu Zebraniu Członków do akceptacji oraz wnioskowanie o udzielenie bądź nie absolutorium Zarządowi
    c) składanie rocznych sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków
    d) przeprowadzanie okresowej kontroli opłacania składek członkowskich
    e) składanie wniosku o zwołanie Walnego Zebrania Członków.
  7. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Do ważności uchwały podjętej przez Komisję Rewizyjną wymagane jest oddanie głosów przez cały skład Komisji.
  8. Mandat Członków Komisji Rewizyjnej wygasa:
    e) po upływie kadencji, na którą byli powołani
    f) w wypadku ustania członkostwa w Stowarzyszeniu
    g) w przypadku rezygnacji, złożonej na piśmie Zarządowi
    h) w wypadku odwołania uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków.

MAJĄTEK I FUNDUSZE
§10

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
    a) składek członkowskich,
    b) darowizn, spadków, zapisów,
    c) pracy społecznej członków Stowarzyszenia,
    d) dochodów z własnej działalności oraz majątku Stowarzyszenia,
    e) dotacji celowych,
    f) ofiarności publicznej,
    g) nawiązek i świadczeń pieniężnych,
    h) dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia,
    i) innych, dozwolonych prawem źródeł.
  2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane na koncie Stowarzyszenia oraz
    w kasie Stowarzyszenia, prowadzonej przez Zarząd.
  3. Kwoty składek członkowskich ustala corocznie Zarząd uchwałą. Zarząd może obniżyć składkę członkowską w stosunku do konkretnego członka lub zwolnić go z niej w całości.
  4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
  5. Koszty związane z działalnością statutową, ponoszone przez członków Stowarzyszenia, mogą być im refundowane. Zasady i sposób refundacji określany jest przez Zarząd.
  6. Majątek Stowarzyszenia nie może być przeznaczany na:
    a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”,
    b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu stowarzyszenia
    d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§11

  1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością – 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zebraniu Członków i uprawnionych do głosowania przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
  3. Likwidatorem Stowarzyszenia i jego majątku będzie ostatni Zarząd pełniący swoje funkcje przed podjęciem uchwały o likwidacji.
  4. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach i innych ustaw.

Statut przyjęto dnia 25.06.2018 r.